Den här bilden är troligtvis också från invigningen 1972. Längst till höger är dåvarande VD:n Olle Wiman. Bredvid honom står stationschefen Tommy Leo. Foto: Hasse Carlbaum.

En folkfest när Dala Airport firar 50 år

BORLÄNGE. För 50 år sedan invigdes Dala Airport. Det ska firas rejält med en jubileumsdag för hela familjen. Bland annat blir det flyguppvisningar med Draken och Viggen. – Vi räknar med runt 10 000 besökare den här dagen, säger marknadschefen Stefan Carlsson.

1972 stod Dala Airport i Romme äntligen klar och detta ska firas rejält med en gratis familjedag den 2 juli.
– Vi har planerat det här under två års tid, säger Stefan Carlsson som är marknadschef för Dala Airport.
Firandet kommer att ske på ett stort område, cirka 600-700 meter från norr till söder.
– Åskådarplatsen blir på heden mellan flygplatsen och Officerssalongen där de flesta kan stå, berättar han.
Och som sig bör går firandet i flygets tecken med Försvarsmakten på plats, med bland annat flyguppvisningar med Draken och Viggen.
Men det blir även civila uppvisningar med både motor- och segelflygplan.
– Det blir mycket luftakrobatik också, bland annat ”vingwalk”, där de är utklädda till katter, berättar Stefan Carlsson och skrattar.

Marknadschefen Stefan Carlsson och hans kollegor är redo för att ta emot tusentals besökare under Dala Airports 50-årsjubileum. Foto: Maria Svensson.

Besökarna har även chans att titta närmare på olika typer av flygplan, då det blir en flygutställning i hangarområdet.
På parkeringen utanför flygplatsens entré kommer olika företagare och samarbetspartners att visa upp sig, bland annat blåljus, militär och olika privata företag.
– Vi tror att det blir ett jättebra event för hela familjen.

1965 återupptogs den reguljära flygtrafiken med Aero Commander vid Rommehed. Bilden är från invigningen. Foto: Privat.

Att arrangera en gigantisk folkfest på en flygplats är inte så bara, då det måste finnas ett extra säkerhetstänk i varje moment. Speciellt kring flyguppvisningarna.
– Vi kommer att spärra av vissa områden som bara är för behörig personal. Men samtidigt vill vi också visa verksamheten och öppna upp områden som man normalt inte ser som vanlig passagerare, säger han.
Parkering är en annan stor bit i planeringen, för att undvika trafikkaos.
– Vi riggar med extra parkeringar på gärden. Det finns även en reservplan att dirigera bilar till dalatravet, med någon buss som kommer att gå emellan. Men man får nog också vara beredd på att traska.
Stefan Carlsson vill därför uppmana Borlängeborna att ta bussen eller cykeln till festen i den mån det går.

Passagerarflygplanet Vickers Viscount har landat på Rommeheds flygfält, sent 60-tal. Foto: Privat

Flyget i Romme har en lång historia
Flygplatsens historia i Borlänge går längre tillbaka än 1972.
Den första flygningen på Rommeheds flygfält inträffade redan 1913.
Det kommunala bolaget Dala Airport bildades 1971. Året efter invigdes den nya terminalen och i början var verksamheten i relativit liten skala, men växte stadigt.
I början var det inrikes linjeflyg som var dominerade, där huvudlinjen var Borlänge – Bromma. Runt 1985 blev det i stället Arlanda.
I dag har man inget flyg till Stockholm.
Numera är det chartertrafiken som är dominerande i passagerartrafiken. Man har även mer ambulansflyg och militär närvaro än tidigare.
Kuriosa: 2008 landade en Boeing 767 i Romme, för att plocka upp resenärer till Thailand. Det var då det största planet som landat på Dala Airport.

För 50 år sedan invigdes Dala Airport. Stefan Carlson och hans kollegor har arbetat i två år med att förbereda för jubileumsfesten den 2 juli. Foto: Maria Svensson
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS