Sedan sportlovet har eleverna i årskurs nio på Klockarskolan jobbat med stopmotion-filmer. Tekniken går ut på att man gör en film, en stillbild i taget.
– 13 bilder blir ungefär en sekunds film, så det blir inga långfilmer. Sedan har eleverna byggt figurer i lera och så har de byggt kulisser och rekvisita själva. De har gjort ett jättejobb, berömmer bildläraren Helena Eskeby.
Detta är tredje årskursen som jobbat med film på detta sätt på bildlektionerna. Totalt visades 27 filmer på ungefär en halvtimme.
– Film är ett tacksamt ämne. Alla elever har fått till en film. Tack vare pengar från Skapande Skola har vi kunnat anlita filmpedagogen Niklas Nieminen från Film i Dalarna som har kommit med tips och råd till eleverna, säger Helena Eskeby.
– Skapande Skola ligger under kulturenheten inom kommunen och vi har ett nära samarbete med Kulturskolan, inflikar Therese Nylén, kultursekreterare i Säters kommun.
Filmvisningen skedde på Biograf- & TV-museet där alla filmer visades på den stora filmduken.
– Det är makalöst bra att vi kan ha det här samarbetet och det är roligt att eleverna får se sina egna filmer på stor duk, tycker museiföreståndaren Stefan Lindfors.
– På ett sätt blir det mer “på riktigt” när de får se sina filmer på bioduken. Och det här är ju även ett bra sätt att få eleverna att upptäcka det här fantastiska museet som vi har här i Säter, säger Helena Eskeby.
Det ska även nämnas att samma dag som filmvisningen skedde hade eleverna en “ombytta roller”-dag som ingick i skolans spexvecka inför skolavslutningen. Därför såg flera av eleverna lite annorlunda ut denna dag.
Även om många av lerfigurerna gick en ond bråd död till mötes i filmerna så har de återanvänts.
– Eleverna har placerat ut lerfigurerna på olika platser i Säter, tillsammans med positiva budskap. Det är kul att figurerna återanvänds och kan sprida lite glädje, säger Helena Eskeby.
Rojda Celik och Julia Jonsson, från 9F på Klockarskolan, gillade konceptet med att se sin film på bioduken.
– Det är roligt att få se de andras filmer också. En av instruktionerna vi hade fått var att det skulle ske en dramatisk händelse i filmen, berättar Rojda Celik.
– Kul att se att alla tänkte så olika, med samma instruktioner. Det var ganska svårt att få till filmen men samtidigt finns det ju inget rätt eller fel i detta, tycker Julia Jonsson.
– Och så var det roligt att få tänka till med ljudet, musiken och ljudeffekterna. Att man måste tänka på både ljud och bild, säger Rojda Celik.
Artikeln publicerades i Lokalt i (Hedemora/Säter) nr 24, 2022.