Falu Rödfärg har tecknat treårigt samarbetsavtal med Vasaloppet. Vilket bland annat ser 023-företaget agera värd för populära “Öppet spår”.
Foto: Sonny Jonasson

Dubbla doser Dalarna i traditionsrikt samspel

FALUN Dubbla doser Dalatradition tvinnar tentakler i treårigt teamarbete. Inför stundande Vasaloppsäventyr har samverkansdeal mellan skidjätten och Falu Rödfärg upprättats.

Klassiska varumärken i gamla Dalom förenas nu bland annat i nyheten att färgföretaget axlar värdskapet för disciplinen “Öppet spår”.
– Vi delar samma värderingar och till viss del historia med rötterna i Dalarna, säger Martin Haglind som är försäljningschef för kulöraktören.

Han utvecklar i samma andetag rörande den gemensamma hållningens länsrotade och på tradition baserade grund.
– Vasaloppet står för trygghet och tradition, men också i hög grad utveckling och att våga utmanas, precis som Falu Rödfärg, menar Haglind i en vintrig kungörelse med kraftcentra fördelat på Falun, Mora och Sälen.
– De som uppskattar oss och det vi står för, gillar också det Vasaloppet står för. Vi tycker att Vasaloppet och Falu Rödfärg är en väldigt bra matchning och tror att samarbetet kommer att stärka båda parter.

Falu Rödfärg agerar alltså värd för “Öppet spår”, vilket är en motionsvariant i Vasaloppets regi som såg dagens ljus redan 1979.
Till följd av pandemin är emellertid Vasaloppets ordinarie vintervecka nu ersatt med “Vasaåket”, vilket man som åkare kan välja att genomföra vid passande tillfälle under perioden 12 februari till den 7 mars.

Martin Haglind vittjar idégodset bakom just valet av “Öppet spår” som föremål för värdskapet.
– Det beror dels på att vi tyckte att det var intressanta partners som var med, dels för att det finns en god känsla i det loppet.
– Som en manifestation för breddidrott där alla kan delta och åka på sina egna villkor. Min egen upplevelse av det loppet har varit väldigt bra, berättar Martin Haglind till synes grundad i fältstudier längs många natursköna mil genom Dalaskogarna.

Man upplyser att Faluföretagets medarbetare ämnar vara engagerade på flertalet olika nivåer i evenemanget.
– En del kommer att delta i loppet, medan andra kommer att engagera sig i att skapa trivsel hos de som åker och de som på olika sätt deltar.
– Vi ser fram emot att tillsammans med Vasaloppet ge folk en fin upplevelse under loppet, säger Martin Haglind.

Också från Vasaloppets administrativa sida betonas de symboliska som praktiska styrkor och värden i ett samarbete som detta.
Lena Hermansson är sponsor- och rättighetschef.
– Det känns kul att få jobba med Falu Rödfärg som, liksom Vasaloppet, har sina rötter i Dalarna och genom starka traditioner och en lång historia av storytelling blivit en del av hela Sveriges identitet.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS