Pandemin och Ukrainakriget är två tunga påverkansfaktorer för flygbranschen. ”Men trots det tror vi att passagerarna återvänder, framför allt i utrikestrafiken”, säger Simon Posluk som är enhetschef vid avdelning sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
Foto: Sonny Jonasson

Drabbad flygbransch skönjer trendskifte

DALARNA. Osäkerheten kring flygets pandemicomeback är alltjämt påtaglig. Det åskådliggörs i en passagerarprognos från Transportstyrelsen. Dock spår man att passagerarantalen växer redan under 2022. – Vi tror att passagerarna återvänder, framför allt i utrikestrafiken. Redan under året bedömer vi att utrikesresenärerna ger sig upp i luften igen, kommenterar Simon Posluk som är enhetschef vid avdelning sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsens passagerarprognos för åren 2022-2028 visar alltså såväl samtida svårigheter som potentiella möjligheter för flygbranschens återställelse.
Höstens passagerarprognos har skrivits upp något gällande utrikestrafiken.
Siffrorna som avser inrikestrafik befinner sig emellertid på samma nivå som tidigare, meddelar myndigheten i en bevingad kommuniké som fokuserar på en av pandemin hårt drabbad bransch.
I en problematik med flera bottnar redogör man för ett par av de framträdande faktorerna.
I samma veva som pandemirestriktionerna på många håll lättades så bröt kriget ut i Ukraina.
Vilket påverkar flyget via bland annat bränslepriser som skjuter i höjden.
Transportstyrelsens Simon Posluk:
– Det har dykt upp en ny stor osäkerhetsfaktor för flyget i och med Rysslands invasion av Ukraina och de effekter som det för med sig på ekonomin i stort.
Han fortsätter:
– Men trots det tror vi att passagerarna återvänder, framför allt i utrikestrafiken. Redan under året bedömer vi att utrikesresenärerna ger sig upp i luften igen.
I fråga om inrikestrafiken anas en trend som ökar såväl 2022 och 2023, för att sedan stanna av och stabilisera sig på en lägre nivå än före pandemin.
Utrikestrafiken förväntas å andra sidan stegra och i slutet av prognosperioden även nå samma nivåer som innan pandemins inträde. Motsvarande siffra för inrikestrafiken uppges vara 74 procent av 2019 års passagerarvolym – också den mot slutet av prognosperioden.
Vidare berör man de många känsliga variabler och osäkerhetsfaktorer som äger förmåga att påverka resandet och därav flygbranschen.
Kriget i Ukraina genererar högre priser på olja, gas och vissa råvaror. Detta leder i sin tur till ökad inflation och högre låneräntor även i Sverige, framlägger Transportstyrelsen i det med ekonomiska utmaningar laddade ämnet.
Man inflikar dock att hushållens sparande varit högt under pandemin, och att detta torde möjliggöra en ökad konsumtion av bland annat resor.
– Men vilka prioriteringar som hushållen i slutändan gör är i dagsläget svårt att veta.
– Vi får heller inte glömma bort att även om restriktionerna har upphävts i många länder så är pandemin ännu inte över, avslutar Simon Posluk.
[YouPlaySinglePlayer video="2337,1874,391653" yot yod ap]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS