Victoria Lunå, Lisa Mörth och Melinda Hussein som går på Hagagymnasiet var bäst på att sälja in sin företagsidé.
Foto: Pressbild

De vann årets pitch – av 270 UF-företag

BORLÄNGE. Tre tjejer från Hagagymnasiet vann årets bästa pitch i kamp med 270 andra UF-företagare i Dalarna. – Otroligt kul och ett kvitto på att vi gjort något bra, säger Lisa Mörth.

Lisa bor i Gagnef och hennes medföretagare Victoria Lunå och Melinda Hussein i Borlänge. De går tredje året på samhällsprogrammet på Haga. Sitt UF-företag har de döpt till SpillTheTea UF.
– Det är ett amerikansk uttryck som unga använder och betyder ungefär att man ska lägga alla kort på bordet och öppna upp sig, förklarar Lisa.
Företagsidén är ett kortspel för studenter som ska skapa en trevlig stämning och göra att de kanske kan lära känna varandra lättare i en ny stad.
Utmärkelsen de tre bakom spelet fått handlar om att de sålt in idén, pitchat den, på bäst sätt för ett antal jurymedlemmar, drakar, från näringslivet.
– Jag tror vi fick priset för att vi har en tydlig målgrupp, en tydlig ekonomisk struktur och en plan för att vi längre fram ska kunna nå fler, säger Lisa.
Vad händer nu?
– Vi siktar på att fortsätta sälja de 50 kortlekar vi designat och tryckt upp och sedan ska vi försöka bredda oss och kanske skapa en till version.
Förutom diplom och en vandringspokal fick trion 1 000 kronor i startkapital inför UF-året. Priset delades ut under Daladagen som arrangeras av Sparbanksstiftelsen.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS