Bosse Ericsson har alltid något på gång i verkstaden där han reparerar och servar de flesta motorer, men främst till båtar.
Foto: Rose-Marie Eriksson

Bosse fixar allt från gräsklippare till båtmotorer “Målet är att expandera inom den marina sidan”

AVESTA Motorer i alla dess former är något som alltid har intresserat Bosse Ericsson. Under åren har han också skaffat sig stora kunskaper som lagt grund för hans företag. Sedan november förra året jobbar han heltid i sin firma Avesta Mek o Marin där han reparerar allt från gräsklippare till båtmotorer.

Bosse Ericsson ser fram mot att sjösätta den egna båten, en Särki 570 DC.
– Jag reparerar och servar det mesta inom motor men främst på marinsidan, säger Bosse Ericsson.
Det kan kännas avlägset men det är faktiskt bara drygt tre månader kvar innan båtsäsongen kör igång. Många sjösätter sin båt i slutet av april och då ska motorn vara servad och klar.
– I mars kör det igång på allvar inför båtsäsongen. Då brukar det bli fullt upp, säger Bosse Ericsson vars maskin- och motorintresse följt med sedan ungdomen.
– Jag har alltid tyckt om att meka och fixa men tidigare har det varit en hobby. Firman körde jag igång 2020.
På frågan vad han jobbat med tidigare blir svaret:
– Jag har jobbat på Avesta bildelar och det skulle ha blivit 17 år i år.
Bosse Ericsson visar in i verkstaden som finns i Axelsbo, någon kilometer från Avesta centrum. Själv bor han och sambon i Fagersta och att verkstaden finns i Avesta tycker han bara är en fördel.
– Tidigare hade jag verkstad i Koppardalen och det föll sig naturligt att ha lokalen här. Jag har inga problem med att pendla hit, det går fort och det är bra att ha verksamheten en bit från hemmet, säger han.
Rötterna finns i Ängelsberg och innan flytten till Fagersta bodde Bosse Ericsson och familjen i en villa i Norberg.
– De tre barnen är utflugna och nu bor vi i en lägenhet så jag behöver inte tänka på underhåll och trädgård, säger Bosse medan han plockar fram några verktyg.
På arbetsbänken står en liten motor som har lämnats in för reparation.
– Det här är en motor som går på jetdrift, likt vattenskoter, och jag reparerar alla sorters båtmotorer och märken. Det blir allt från tvåhästars till inombordare.
Förutom båtmotorer är det stor variation på det som lämnas in. Det är gräsklippare, motorsågar, fyrhjulingar och Bosse Ericsson tar emot i princip allt som är motordrivet.

Går allt att laga?
– Det mesta går att fixa, det handlar om intresse och tålamod.
Bosse förklarar att reparera en båtmotor skiljer sig från att laga en vanlig motor och det är inte så många som reparerar båtmotorer.
– Ibland kan jag få in en motor som någon försökt att fixa själv men sen får jag ta över.
En båtmotor kan väga mellan 100 och 170 kilo och Bosse tar in hela båtar i verkstaden.
– Men ibland är de för stora för att få plats här inne och då får jag stå ute och fixa. Ibland kan det bli lite ombyggnationer också, men det är främst motorer jag jobbar med.
Det blir både äldre och nyare motorer och på frågan hur gamla de kan vara blir svaret:
– Den äldsta motorn jag fått in var från 1962.

Varifrån kommer kunderna?
– Det är många kunder från Avestatrakten, Hedemora och Fagersta.

Har du egen båt?
– Ja, jag har en Särki 570 DC och den sjösätter jag i Fagersta där det finns många sjöar. Nu står den här utanför, säger Bosse och pekar ut mot båten.

Vad har du för framtidsplaner?
– Målet är att expandera inom den marina sidan. Helst med ett fabriksmärke i ryggen. Idag kan jag inte göra garantijobb eftersom jag inte är auktoriserad. Jag kan göra jobben men jag har inte behörighet, säger Bosse Ericsson som ser fram mot en lång och härlig båtsäsong.

Facebook

Populärt på webben

Reporter

Snabblänkar

ANNONS

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS