Priserna på bensin och diesel är på rekordhöga nivåer, vilket oroar många bilägare. En ny undersökning visar att 60 procent av bilisterna mår dåligt när det krävs påfyllning i tanken. Solenergibolaget Svea Solar kommenterar nuläget och framhåller samtidigt solkraft och elbil som alternativ.
Foto: Sonny Jonasson

Bilägare känner ångest över höga bränslepriser

DALARNA z Majoriteten av svenska folket lider av bensinångest och dieseldepp. De kraftigt ökade drivmedelspriserna oroar många, visar ny statistik. – Det är såklart oroväckande att så många svenskar mår dåligt när de tankar sin bil, säger Erik Martinson som är vd på solenergibolaget Svea Solar.

Drivmedelspriserna är rekordhöga. Ökningen är närmare 30 procent sedan begynnelsen av 2022.
Ett faktum som undgått få – och som enligt en nyligen genomförd Novus-undersökning också har sina konsekvenser.
För såväl plånboken som det egna måendet.
Hela 60 procent av befolkningen uppger att de noterar ett ångesthugg när det oundvikligen åter är dags att fylla tanken.
Med drivmedelspriserna i nära åtanke kan därför bilsemestern bli dyrare än någonsin.

6 av 10 oroas således påtagligt av priset på bensin och diesel.
I skrivande stund kostar en liter bensin mer än 23 kronor och samma mängd diesel ser på många håll pumpens mätare indikera dryga 26 kronor.
Svea Solar, landets största solenergibolag, påtalar vidare att sommarens bitvis omfattande bilåkande riskerar pressa upp priserna än mer.
Som verksamma och på frammarsch i cleantechsektorn riktar företaget därav också fokus mot solsprungen el som alternativ.
Erik Martinsson anför synpunkter i ämnet:
– Det är såklart oroväckande att så många svenskar mår dåligt när de tankar sin bil. Jämför man med en elbil som drivs på egenproducerad el från solpaneler är skillnaden stor.
– Många som har solpaneler i dag har till och med ett överskott på el och kan ladda bilen när solen skiner eller när elpriset är väldigt billigt, och kör därmed till väldigt låga priser, menar Martinsson.

Vidare hävdar man att allt fler noterar alternativ till bensin och diesel i fråga om miljötryck och kostnadsaspekter.
I en bränslebaserad kungörelse exemplifierar man med att omnämna en Stefan Sjöberg, bosatt i blekingska Sölvesborg.
Solpaneler på dennes villa installerades 2017, vilket beskrivs innebära att drivmedelskostnaden för hushållets elbilar är under 50 öre milen. Solenergiaktören upplyser att 10 procent av Sjöbergs totala elförbrukning köps in, medan det allra mesta härstammar från egna solpaneler.

Vidare meddelar man att snittpriset för en begagnad elbil via annonssajten Blocket i januari 2022 landade på cirka 340 000 kronor.
Riksförbundet M Sverige upplyser i sammanhanget även att aspekter som exempelvis räckvidd, plats och metod för laddning, färdsträcka kopplad till kilowattimmar, underhåll samt batterier kontra bränsleceller är klokt att kolla upp i ämnet elbilar.

Energibolagets undersökning
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Solar
Syftet är att ta reda på allmänhetens inställning till solenergi
Undersökningen utfördes via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel med respondenter 18 år och äldre
Totalt gjordes 1002 intervjuer med allmänheten. Undersökningen genomfördes 17-23 februari under 2022. Resultaten är statistiskt säkerställda

Källa: Svea Solar

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS