”En viktig del i allt detta är återvinningsaspekten”, framhåller Jonas Pettersson som nu satsar kunnande och kraft i skapandet av ”Redneck Island”, ett ö-projekt tänkt att erbjuda rekreation på Runn.
Foto: Sonny Jonasson

Återvinning möter nöje i spektakulärt ö-projekt

FALUN. Vision och vilja gör gemensam sak. Återvinning och kreativitet bygger bas. Flitens lampa lyser över ett ambitiöst och nytänkade projekt i riktning Runn och dess böljande blå. – Planen är en flytkraft på cirka 200 ton, berättar Jonas Pettersson som nu skapar en flytande rekreationsrigg av voluminösa proportioner.
Idématerialets ursprung kan spåras till 2007.
Därav är själva tankekonstruktionen väl förankrad i Petterssons plan för såväl funktion som utförande.
Namnet på det stora flytetyget är ”Redneck Island”.
– Har gått och grunnat på det här länge, och vill man få något gjort är det bara att ta tag i det.
– Det finns faktorer som kan utgöra käppar i hjulet. Exempelvis markägares tillstånd att förankra, men där har jag redan fått tummen upp från en person i sammanhanget. Jag hoppas också på bra kontakt med kommunen och kommer givetvis även att göra det här i enlighet med lagstadgar på området.
Falufostrade Jonas Pettersson är helt på det klara med vad som ska göras och hur detta scenario på bästa sätt går från ax till limpa.
Hårt jobb, svett och svetsloppor är garanterade inslag i ett omfattande projekt.
– Vissa moment får jag proffshjälp med, upplyser Jonas och inflikar att intressenter gällande samarbeten och investeringsmöjligheter kan höra av sig direkt till honom för vidare struktur.
I blickfånget för denna marint menade ansats hittas således ”Redneck Island”.
En flytande ö som som ska erbjuda mat, musik, sol, bad och aktiviteter.
Jonas förklarar:
– En tidig tanke är att kunna ställa till buds två sittningar och sällskap per dag, och det ultimata hade varit en överenskommelse med exempelvis kommunen som möjliggjorde förbindelse från Slussen och en bit ut i Runn, lite som en taxibåt.
Han utvecklar gällande utbudet som den pontonbaserade bjässen är tänkt att tillhandahålla.
– Man ska kunna äta gott, lyssna till dj:s, bada och åka vattenrutschkanor. Helt enkelt ha härliga sommarhäng. Lite som ett lekland för vuxna, skrattar Jonas åt liknelsen.
Ambitionen är grundad i ytterst seriösa avsikter, och delar av det stora projektets inledande led är i full gång.
På platsen för farkostens fysiska tillblivelse ståtar två enorma pontoner som utgör grundbultar i ”Redneck Island”.
– Det är gamla mjölsilos från Sempers knäckebrödsfabrik, tidigare Korsnäs bröd, berättar Jonas.
Och fortsätter:
– Det är rejäla föremål, och utöver dessa tillkommer också cirka tolv kubik plasttankar.
Flytfundamentet sammanfogas sedan av rejäla stålmaster som håller ihop pontonerna. Därpå är planen att addera golvlager, duk, jord och gräsmatta.
– Jag har fått en hel del material och även till bra pris köpt från bland annat regementet. En viktig del i allt detta är återvinningsaspekten, framhåller Jonas.
Han påtalar en medveten målinriktning att hålla ö-projektet rustikt, men med en estetisk framtoning som är trivsamt egenartad.
– Man skulle kunna beskriva det som en mysig helhet med vissa ”Mad Max”-vibbar. Och det är spännande att låta det ta form över tid, då jag utvecklar bygget allt eftersom jag får tag på material.
– En skön miljö är så mycket mer än bara nya prylar. Jag tror på det här lite mer rustika stuket. Det är bara återvinning som genomsyrar hela arbetet, upplyser han.
Några av nästkommande konkreta steg är att svetsa pontonerna och sedan trycktesta dessa för att säkerställa tätheten.
Därtill ska en ritning enligt konstens alla regler tas fram för att sedermera tillsändas Transportstyrelsen.
Jonas hyser också en mental skiss på framtida utveckling för ”Redneck Island” om initiativet visar sig få bra snurr.
– Ja, stöter jag inte på några problem så kör jag gärna året runt. Har även en förhoppning att kunna bo på ön när jag blir äldre, berättar en leende upphovsman.
Och styr åter tankarna till de omfattande praktiska åthävor som omger ett arbete av detta slag.
– Pontonerna är 12,5 meter långa och ön blir en ganska rejäl helhet när den står klar. Beräknad flytkraft är cirka 200 ton.
– Jag har enskild firma och goda kontakter via företag och duktigt folk. Har även byggt mycket själv i mitt arbetsliv och har goda maskinkunskaper, vilket nu kommer väl till pass.
Framåtanda möter vision, och på en horisont tillhörande nästa sommar hägrar en vy av bogserbåt med rigorös nöjespjäs på väg ut i Runns vågskvalp.
– Planen är att ön ska vara redo till sommaren 2022. Det återstår en hel del hårt jobb, men det är inget jag är blyg för och jag är som sagt öppen för samarbeten och alla möjligheter.
– Och skulle det av olika anledningar inte funka så blir det väl en häftig flotte i stället. Men jag tror på det här, det kan bli en bra grej för Falun. Man måste våga satsa lite, betonar Jonas Pettersson.
Jonas Pettersson. Foto: Sonny Jonasson
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS