Emil Forslund visar hur man enkelt kan göra en utförlig felanmälan på en app, direkt på plats när man upptäcker felet.
Foto: John Leander

Appen för direkt felanmälan

AVESTA Hur ofta har man inte skickats hit och dit på telefon när man vill anmäla en flimrande gatlampa eller en oskottad trottoar. Men det finns en app som gör slut på frustrationen.

– Se nu. Om till exempel den där papperskorgen är trasig, eller den där lampan står och blinkar när det är mörkt ute. Då går man bara in på den här appen och markerar var man befinner sig på kartan.

Emil Forslund står på trottoaren mellan Corneliusgatan och Avesta bussterminal med en Ipad i händerna. Han visar hur man kan göra en felanmälan om saker som inte funkar, precis i det ögonblick man ser felet.

Emil Forslund är planerare och utredare för väghållning på Avesta kommuns tekniska serviceenhet. Han vill att kommunens invånare ska bli medvetna om att appen Felanmälan Avesta finns.
– Den finns där appar finns, säger han.

Emil fortsätter visa hur appen fungerar, hur man enkelt upprättar ett ärende, tar en bild på en oskottad trottoar, eller en trasig lampa och trycker med fingret på en digital kartbild för att visa var man är.

Han visar kategorier och underkategorier, som ”cykelväg”, ”dike” eller ”belysning”, som man kan klicka på, så att man knappt behöver skriva ett ord själv om vad felanmälan handlar om.
– När det är klar så har vi allt vi behöver så att vi snabbt kan åtgärda felet.

Den som vill kan också klicka in att man vill få ett meddelande om hur det går med ärendet och när det är klart.
– Men det är bara om man vill, säger Emil Forslund.

Emil tycker att kommunmedborgarnas medvetenhet om appens existens har missats i lite för hög grad och att den bör kännas till. Han är väl bevandrad med de många frustrerade telefonsamtalen till kommunen. Och om skillnaden i effektivitet när man snabbt får veta vad en felanmälan handlar om och precis vart man behöver ta sig för att åtgärda den.
– På det här sättet blir det bättre och snabbare service. Det blir enklare för oss som jobbar med det och för alla andra.

Sen förekommer Emil frågan om hur det blir för personer som har en mindre bra relation med den digitala världen.
– Det går förstås att ringa eller besöka Avesta servicecenter också för att lämna in sitt ärende. Därifrån får vi det snabbt och man slipper bli skickad runt på telefon.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS