Bedragaren tog kontakt med Anne-Marie på Messenger via en väninnas konto som hade blivit kapat. Personen skrev att hen hade vunnit pengar.
– Hon skrev att även jag hade vunnit pengar.
Anne-Marie fick uppmaningen att uppge sitt kontonummer och logga in på sitt bank-id, vilket hon vägrade göra.
– Jag skrev att ”Jag går inte på det här. Jag är gammal, men jag är inte dum i huvudet”, berättar Anne-Marie som haft sitt Facebook-konto i cirka13 år.
Anne-Marie har flertalet exempel på äldre personer som blivit kontaktade av bedragare. En av hennes väninnor fick meddelande om att hon skulle hämta ut ett paket, men hon hade inte beställt något.
En annan höll på att bli lurad av en man som ringt upp henne.
– Hon hade börjat slå in bank-id, men tvekade och skrev aldrig klart. Jag sa till henne: ”lägg på telefonen, det här är bedrägeri”, säger Anne-Marie.
Den envisa mannen ringde sedan upp gång på gång.
– Vi ringde upp banken som kunde se att någon försökt, men inte tagit sig in på kontot. Sen ringde vi till Polisen och anmälde. Numret som mannen ringt ifrån var Lendos telefonnummer plus ytterligare en siffra.
Anne-Marie uppmanar alla att låta bli att svara när okända nummer ringer.
– I går var det någon som ringde från England. Det var tredje gången som de ringde, det är sjukt det här, säger Anne-Marie.
Anne-Marie bor i Falkens seniorbostäder. Där bor även Bengt-Åke Johansson och Britt-Marie Gustafsson. För dem är det viktigt att veta vilka som har hemtjänst och vem som är bovärd för att inte någon obehörig ska ta sig in till någon boende, eftersom den som har hemtjänst riskerar att bli lurad.
– Bedragaren kollar upp vem som har hemtjänst och sen en dag går denne till den gamla innan hemtjänsten och säger att de är ny personal, förklarar Anne-Marie.
– Man är inte ens säker i sitt eget hem, konstaterar Britt-Marie.
– Personer har till och med iklätt sig röda kläder och hävdat att de kommer från Postkodmiljonären för att ta sig in hos äldre, berättar Anne-Marie.
Gänget uppmanar äldre att gå en kurs i Facebook för att lära sig hantera telefon och datorer och för att inte bli lurad.
– Det här är verkligen allvarligt. Det är så många gamla som råkat ut för det här och mister pengar, säger Britt-Marie som är ordförande i Falkens seniorförening.
Falkens seniorbostäders förening har anordnat informationsträffar om bedrägerier.
– Vi känner att vi har ett ansvar att skapa trygghet, upplyser Bengt-Åke som ingår i styrelsen.