Med konfettiregn och skönsång av Trafikverkets egen kör invigdes häromdagen nya huvudkontoret. Malin Lindberg, Conny Jonsson, Björn Skoglund och Roberto Maiorana var eniga: Ellipsen blir verkets nya landmärke.
Foto: Karin Diffner

1 800 anställda får nya lokaler: “Ellipsen blir ett ännu tydligare landmärke”

BORLÄNGE. Ingen trodde att lokalerna vid Röda vägen kunde byggas om med plats för 1 800 anställda – tills arkitekten kom med förslaget om att binda ihop huset med en ellips. – Det här kommer att bli ett ännu tydligare landmärke för Trafikverket, säger generaldirektören Roberto Maiorana.
Så här ser Trafikverkets huvudkontor numera ut från ovan. Foto: Morgan Holmberg

Röd-vita ballonger pryder Pylonen då Trafikverkets nya lokaler invigs. Det vankas inplastade chokladbollar, musik från Trafikverkets egen kör och ett konfettiregn.
– Det här tycker jag ni ska vara riktigt, riktigt stolta över, framhåller Roberto Maiorana.

I fyra etapper sedan 2019 har ombyggnationen av Trafikverkets huvudkontor i Borlänge pågått.
En av projektledarna, Björn Skoglund, berättar att han själv var mycket tveksam till om det skulle gå att få plats med alla anställda i Borlänge i de gamla lokalerna på Röda vägen. En viktig aspekt var hur bygget skulle kunna bli säkert med så många ingångar.
– Men nu har vi gått från 30 entréer till bara fyra, säger han.

De 351 meterna runt elipsens tredje våning är utmärkta för motion och kreativa möten. Här är det fastighetschef Conny Jonsson, projektledare Björn Skoglund och generaldirektör Roberto Maiorana som tar en tur på röda mattan.

Han liksom flera andra prisar arkitekten Lisa Karlsson som kom på idén om att binda ihop stora delar av byggnaderna med en oval byggnad, en ellips.
Och det är inte bara för att den är snygg och ger ett bra skalskydd som den 351 meter långa ellipsen prisas. Våning tre av den kan också användas för motion och för att möta nya människor, menar generaldirektören.
– Jag uppmanar alla att ta minst en promenad i elipsen om dagen. Det är bra för oss som samlar steg men kan också leda till kreativa möten, säger han.

Något som de anställda nu också får börja vänja sig vid är ett så kallat aktivitetsbaserat kontor med olika zoner från tyst till aktiv beroende på vad man för dagen ska syssla med.
Det finns numera knappt 1 300 standardarbetsplatser till de cirka 1 800 anställda. Eftersom man räknar med att cirka 70 procent är på plats varje dag så är det ingen risk att man blir utan arbetsplats. Däremot är det få som numera har en fast arbetsplats.

Emelie Rennie och Daniel Stoor gillar hur fräsch deras arbetsplats har blivit. Däremot tror de att det tar lite tid att vänja sig vid att inte ha en egen arbetsplats.

– Det känns lite både och, säger Emelie Rennie som arbetar på en avdelning som håller på med underhåll.
– Visst kan det inbjuda till en ny bekantskap, men det är inte alla dagar som man vill det, fortsätter hon.
Daniel Stoor håller med men tror också att det blir bättre så småningom när man vant sig och fler har kommit tillbaka efter pandemin.
– Men det har blivit superfräscht nu, säger han.

Helt klar är dock inte ombyggnaden än. I december sker sista slutbesiktningen och sedan går projektledaren Björn Skoglund i pension.
– Det känns skönt att avsluta 42 år i statlig tjänst med ett så här stort projekt, säger han.

Fakta/Trafikverkets huvudkontor
Skrivbordsarbetsplatser: 1 235 stycken.
Webbmötesrum: 187.
Matsalsplatser: 384.
Kaffemaskiner: 52.
Toaletter: 153.
Storlek: 31 400 kvadratmeter.
Hyresvärd: Diös.
Kostnad för ombyggnationen: Avslöjas inte av Trafikverket.

 

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS